Dutch scuba fans?

Please register or login

Welcome to ScubaBoard, the world's largest scuba diving community. Registration is not required to read the forums, but we encourage you to join. Joining has its benefits and enables you to participate in the discussions.

Benefits of registering include

  • Ability to post and comment on topics and discussions.
  • A Free photo gallery to share your dive photos with the world.
  • You can make this box go away

Joining is quick and easy. Log in or Register now!

Bedoelde dat ook in geval van normale verkoudheid...waar ik helaas erg vatbaar voor ben.

De genetische defecten heeft de KNO arts al netjes gerepareerd, voor ik startte met duiken. Echter de gevoeligheid voor een verkoudheid/geïrriteerde holtes blijft. Dus vandaar dat ik altijd wat voorzichtig ben en graag met schone/lege holtes duik (en middelen wil voorkomen). Grootste deel van het jaar geen probleem, maar in deze periode en het najaar is het altijd zo'n kwakkelperiode met de holtes.
Daarom ook groot voorstander van de medische verklaring (van de juiste deskundige).

Dank voor het meedenken in ieder geval!
Dat je snel verslaafd bent aan die neusspray is een feit, schijnen echt vele Nederlanders van afhankelijk te zijn. Ook als je bijvoorbeeld het maar 2 dagen per week gebruikt.
Ik heb wel een potje thuis staan, al ver over datum (2018), dus zo weinig gebruik ik het, maar 1 keer in de zoveel jaar heb ik eens alles dicht zitten (en dan kan ik mijn oren vaak wel gewoon klaren, maar de zeefbeenderen doen dan pijn met duiken, en daar maak je op zich niets kapot mee, maar levert wel wat bloed op zeg maar en doet pijn). En dan werkt die neusspray sowieso om je alsnog of eerder weer in het water te krijgen. Maar inderdaad, niet voor dagelijks gebruik en ook niet voor meerdere dagen achter elkaar.
Het is wel een paardenmiddel waar je mee op moet passen, maar kan een safe a dive zijn. Net als pseudoefedrine. Een keer verkouden zijn heeft verder niets met wel of niet keuren te maken. Dat kan je overkomen. Maar er zijn gewoon mensen die altijd moeite hebben met klaren, gekeurd of niet. Die zoeken soms naar paardenmiddelen, maar juist bij die personen helpt het vaak niet. Een keuring zal daar overigens ook niets aan kunnen veranderen, want het wordt toch niet gezien. Er zijn ook mensen die gewoon vaker dan gemiddeld 'verkouden' zijn. Ik schrijf dat even tussen quotes, want het is niet altijd een echte verkoudheid. Ik ken er die echt vaak verkouden waren en dan bleek de oorzaak gewoon in de hond te zitten. Toen die overleed was de chronische verkoudheid ook weg. Ook kan vaak je neus snuiten juist weer bijdragen aan een vaker verstopte neus omdat je lichaam net als bij de neusspray sneller weer snotjes gaat aanmaken.
Er is dus gewoon vaak niet 1 oorzaak of reden.
Maar je verstand blijven gebruiken is wel handig natuurlijk. Bij twijfel niet duiken en als het niet lukt om te klaren in het water, tja, dan houdt het op en zit duiken die dag er niet in.
 
Ik zou een goede kwaliteit wetsuit aanbevelen, een goede 5mm is warmer dan een slechte 7mm.

Als jij echt van plan bent de duiken in Nederland kom je toch snel aan op een goede 7mm ivm thermal decline, vooral in de winter, maar dan is het ook vaak al te koud om te duiken voor de meeste mensen (Soms zelfs met droogpak, maar dan kom je ook weer deels uit op het kwaliteit verhaal van in dit geval onderpak, of je (goede) thermo kleding onder de onderpak draagt, etc)

Ik heb zelf 4 of 6 keer gedoken met wetsuit, 4 keer in de winter 2 keer uit.

Uit de winter nog te doen, in de winter voor mij doen niet (dat is 20-30 minuten duiken), ik was er ook klaar mee non stop dood gestoken te worden in de zomer en te kou kleumen in de winter, vooral de wetsuit aan doen / uit doen terplekke is (laat staan met wind erbij) niet prettig als het koud is.

Maar ja, ik ben ook nog al een mietje :wink:
Ik zit te kijken naar de Apeks Thermiq semi-dry.
Misschien ook nogal voorbarig gezien mijn enorme gebrek aan ervaring, maar het lijkt me zo cool te duiken in Silfra.
 
Silfra betekent verplicht een droogpak (met brevet, ook al heb je alle techopleidingen al gedaan, koppelverkoop is hier ver gevorderd helaas). En als je 200 euro voor een duik van nog geen 45 minuten over hebt, dan moet je het doen. Het is vooral erg overpriced voor wat je daar krijgt.
Ik ben nog op zoek naar een flessenverhuurder daar. Ik red mezelf wel in die kloof.

Dus als Silfra je doel is, dan zou ik naar een droogpak kijken.
 
Silfra betekent verplicht een droogpak (met brevet, ook al heb je alle techopleidingen al gedaan, koppelverkoop is hier ver gevorderd helaas). En als je 200 euro voor een duik van nog geen 45 minuten over hebt, dan moet je het doen. Het is vooral erg overpriced voor wat je daar krijgt.
Ik ben nog op zoek naar een flessenverhuurder daar. Ik red mezelf wel in die kloof.

Dus als Silfra je doel is, dan zou ik naar een droogpak kijken.
Let's not run before we can walk :)

Eerst een wetsuit, dan kijken wel wel een keer naar een drysuit.
Heb nog genoeg plannen voor de toekomst. Sidemount, tech, wrakken, grotten.
 
Let's not run before we can walk :)

Eerst een wetsuit, dan kijken wel wel een keer naar een drysuit.
Heb nog genoeg plannen voor de toekomst. Sidemount, tech, wrakken, grotten.
Ja, dan heb je nog even te gaan. :D

Ik kan je vertellen dat het geweldig is. :wink:
 
Let's not run before we can walk :)

Eerst een wetsuit, dan kijken wel wel een keer naar een drysuit.
Heb nog genoeg plannen voor de toekomst. Sidemount, tech, wrakken, grotten.
Die laatste regel.....is goed voor zeker 100 uur duikervaring.
Maar je moet beginnen met dat eerste pasje :wink:
 
Ik zit te kijken naar de Apeks Thermiq semi-dry.
Misschien ook nogal voorbarig gezien mijn enorme gebrek aan ervaring, maar het lijkt me zo cool te duiken in Silfra.
Er zijn meer plekken waar een droogpak verplicht is dan een natpak, dat zeg ik wel.

Semi-dry's zijn ook vaak al zo duur dat een tweede hands droogpak vaak in de zelfde prijs zit, heeft ook zijn eigen nadelen natuurlijk (tweede hands spul en vaak goedkopere droogpakken, niet altijd goed passend)

Het is moeilijk voor iemand in te schatten, zelfde geld ben je eentje die met een 7mm in 4c water kan duiken voor 30-45 minuten voordat je het koud begint te krijgen, zitten er tussen (Al hoewel het er weinig zijn)
 
Er zijn meer plekken waar een droogpak verplicht is dan een natpak, dat zeg ik wel.

Semi-dry's zijn ook vaak al zo duur dat een tweede hands droogpak vaak in de zelfde prijs zit, heeft ook zijn eigen nadelen natuurlijk (tweede hands spul en vaak goedkopere droogpakken, niet altijd goed passend)

Het is moeilijk voor iemand in te schatten, zelfde geld ben je eentje die met een 7mm in 4c water kan duiken voor 30-45 minuten voordat je het koud begint te krijgen, zitten er tussen (Al hoewel het er weinig zijn)
Ik ben voorzien van een ingebouwde speklaag :wink:
 
https://www.shearwater.com/products/swift/

Back
Top Bottom