Dutch scuba fans?

Please register or login

Welcome to ScubaBoard, the world's largest scuba diving community. Registration is not required to read the forums, but we encourage you to join. Joining has its benefits and enables you to participate in the discussions.

Benefits of registering include

  • Ability to post and comment on topics and discussions.
  • A Free photo gallery to share your dive photos with the world.
  • You can make this box go away

Joining is quick and easy. Log in or Register now!

Hoi peeps,

Ik kom uit Gouda. Een jaar of zeven geleden met een paar vrienden en collega's mijn OW en AOW gehaald in Sharm el Sheikh, maar nooit mijn papieren naar PADI gestuurd om me te laten registreren. Ook niet meer gedoken sindsdien, maar het begint weer te kriebelen.

Mijn ervaringen waren fantastisch, en ik ben een aantal andere vrienden en collega's aan het proberen over te halen om ook te gaan duiken. Ik wil weer naar dezelfde locatie om me opnieuw te certificeren, dit keer met Nitrox d'r achteraan.

Ik heb besloten dit keer mijn eigen duikuitrusting aan te schaffen, zodat ik een stok achter de deur heb om ook door te gaan met duiken. Ik heb me de afgelopen maanden via YouTube en de rest van het internet ingelezen in wat ik het beste aan uitrusting kan aanschaffen. Ben uiteindelijk voor een Hogarthian set koud water regulators, een backplate & wing bcd, en wat aanvullend spul gegaan zoals masker, vinnen, zaklamp, messen, dSMB/spool, enzo gegaan. Meeste staat nog in bestelling bij Herman Lieven. Rond eind april verwacht ik het grootste deel bij mekaar te hebben.
 
Ik heb besloten dit keer mijn eigen duikuitrusting aan te schaffen, zodat ik een stok achter de deur heb om ook door te gaan met duiken. Ik heb me de afgelopen maanden via YouTube en de rest van het internet ingelezen in wat ik het beste aan uitrusting kan aanschaffen. Ben uiteindelijk voor een Hogarthian set koud water regulators, een backplate & wing bcd, en wat aanvullend spul gegaan zoals masker, vinnen, zaklamp, messen, dSMB/spool, enzo gegaan. Meeste staat nog in bestelling bij Herman Lieven. Rond eind april verwacht ik het grootste deel bij mekaar te hebben.
Klinkt goed...wel veel om mee te nemen richting Egypte (als je openingspost goed herinner)...komt er een droog- of natpak bij voor onze mooie plassen/zee?
 
Ah check, thanks! Welbekend inderdaad...helaas merk ik dat na regelmatig gebruik de neus juist eerder dicht gaat.
Staat duidelijk in de bijsluiter. Xylomethazoline is verslavend na langdurig gebruik (en da's al na enkele dagen).

Als je gewoon gezond bent, dus zonder genetische defecten, dan heb je al die middelen niet nodig. Een stoombad is goed om alles los te maken en schoon te spoelen. Maar zodra je afhankelijk bent van medicijnen om te kunnen klaren, dan ben je tevens een risico geval onder water en moet je eens hard nadenken of je jezelf wel in een dergelijke situatie dient te begeven.

Die medische verklaring is er niet voor niks: bewust worden van je eigen verantwoording. Onder water wint Moeder Natuur de strijd veel sneller, vooral in het geval van ongezondheid.
 
Staat duidelijk in de bijsluiter. Xylomethazoline is verslavend na langdurig gebruik (en da's al na enkele dagen).
Bedoelde dat ook in geval van normale verkoudheid...waar ik helaas erg vatbaar voor ben.
Als je gewoon gezond bent, dus zonder genetische defecten, dan heb je al die middelen niet nodig. Een stoombad is goed om alles los te maken en schoon te spoelen. Maar zodra je afhankelijk bent van medicijnen om te kunnen klaren, dan ben je tevens een risico geval onder water en moet je eens hard nadenken of je jezelf wel in een dergelijke situatie dient te begeven.

Die medische verklaring is er niet voor niks: bewust worden van je eigen verantwoording. Onder water wint Moeder Natuur de strijd veel sneller, vooral in het geval van ongezondheid.
De genetische defecten heeft de KNO arts al netjes gerepareerd, voor ik startte met duiken. Echter de gevoeligheid voor een verkoudheid/geïrriteerde holtes blijft. Dus vandaar dat ik altijd wat voorzichtig ben en graag met schone/lege holtes duik (en middelen wil voorkomen). Grootste deel van het jaar geen probleem, maar in deze periode en het najaar is het altijd zo'n kwakkelperiode met de holtes.
Daarom ook groot voorstander van de medische verklaring (van de juiste deskundige).

Dank voor het meedenken in ieder geval!
 
Klinkt goed...wel veel om mee te nemen richting Egypte (als je openingspost goed herinner)...komt er een droog- of natpak bij voor onze mooie plassen/zee?
Ja, dat komt er zeker nog bij. Beginnen met een wetsuit, waarschijnlijk 5mm, misschien 7mm.
Drysuit is iets voor verder in de toekomst..

Klinkt als veel om mee te nemen, maar valt reuze mee. In feite is het een masker, vinnen, regulator, en bcd.
De rest is klein spul wat aan de bcd kan worden gehangen, of in de regulator tas past.
Verder heb je niet veel kleding nodig in de Sinai.
 
Nice! Ben zelf geen koukleum, maar een 7mm is toch wel aan te bevelen hier voor de meeste omstandigheden.
 
Ja, dat komt er zeker nog bij. Beginnen met een wetsuit, waarschijnlijk 5mm, misschien 7mm.
Drysuit is iets voor verder in de toekomst..

Klinkt als veel om mee te nemen, maar valt reuze mee. In feite is het een masker, vinnen, regulator, en bcd.
De rest is klein spul wat aan de bcd kan worden gehangen, of in de regulator tas past.
Verder heb je niet veel kleding nodig in de Sinai.
Ik zou een goede kwaliteit wetsuit aanbevelen, een goede 5mm is warmer dan een slechte 7mm.

Als jij echt van plan bent de duiken in Nederland kom je toch snel aan op een goede 7mm ivm thermal decline, vooral in de winter, maar dan is het ook vaak al te koud om te duiken voor de meeste mensen (Soms zelfs met droogpak, maar dan kom je ook weer deels uit op het kwaliteit verhaal van in dit geval onderpak, of je (goede) thermo kleding onder de onderpak draagt, etc)

Ik heb zelf 4 of 6 keer gedoken met wetsuit, 4 keer in de winter 2 keer uit.

Uit de winter nog te doen, in de winter voor mij doen niet (dat is 20-30 minuten duiken), ik was er ook klaar mee non stop dood gestoken te worden in de zomer en te kou kleumen in de winter, vooral de wetsuit aan doen / uit doen terplekke is (laat staan met wind erbij) niet prettig als het koud is.

Maar ja, ik ben ook nog al een mietje :wink:
 
https://www.shearwater.com/products/swift/

Back
Top Bottom